Ondernemer of ondernemend?

Ben je een ondernemer of ben je ondernemend? Stoppen of doorgaan?
 
Volgens cijfers van het CBS telde Nederland op 1 januari 2019 ruim 1,9 miljoen ondernemingen. Daarbij horen dus ook ondernemers met personeel in dienst. Van het totaal aantal ondernemers is op 1 januari 2019 1.237.734 zzp'er. De afgelopen jaren is dit aantal fors gestegen door veranderingen in onze maatschappij. Diverse mensen worden voorgeschoteld dat dit ontzettend goed voor je is en veel meer geld oplevert. Maar dan komt de praktijk: in maart werd ik opgebeld door een klant: “Ik stop ermee en ga maandag weer verder in loondienst”.
 
Het lijkt wellicht allemaal heel mooi, het leven van een zzp’er, maar ben je ook genoeg op de hoogte van alle nadelen voordat je aan dit avontuur begint? Dat je ondernemend bent, maakt je nog niet gelijk tot een ondernemer. Soms wordt automatisch gedacht dat, als je ondernemend bent, je dan maar ondernemer moet zijn. Dat gaat niet altijd goed.
 
Ik ben inmiddels alweer zo’n 5 jaar ondernemer en had na het eerste jaar al personeel in dienst. Omdat ik ontzettend goed ben in wat ik doe, ben ik hard gegroeid. Ik ben blij ondernemer te zijn, maar zal niet cliché zeggen dat ik “nooit meer in dienst ga” nu ik eenmaal ondernemer ben. Het hangt af van hoe ik in het leven sta en in welke fase. Ik zal je meenemen in wat ik als voordelen en nadelen zie van het zijn van een ondernemer.
 
De voordelen:
  • “Je kan je eigen tijd indelen”. Heerlijk. Ik begin graag vroeg en ga, als ik een kantoordag heb, meestal rond 2 of 3 uur naar huis. Dan loop ik een rondje met de honden, kook ik en ga ik na het eten nog wat door.
  • “Je verdient veel meer”. Klopt, bij een eenmanszaak krijg je extra aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling die ervoor zorgen dat je in vergelijking met hetzelfde loon in dienstverband minder hoeft te betalen aan belastingen. En daarnaast krijg jij de marges nu die jouw baas voorheen ontving. Als je het goed organiseert kan je veel meer verdienen.
  • “Je laat personeel voor je werken”. Zo heerlijk, werk waar ik niet goed in ben besteed ik uit aan personeel. Ik kan daardoor doen waar ik echt goed in ben en waar ik blij van wordt. Ik probeer overigens ook ervoor te zorgen dat personeel ook zoveel mogelijk kan doen waar zij gelukkig van worden.
  • “Je hebt alle verantwoordelijkheid”. Het is genieten als alles weer gelukt is.
 
De nadelen:
  • “Je kan je eigen tijd indelen”. Ja natuurlijk, alleen werk ik nog veel meer dan voorheen. Er is geen baas die zegt dat ik naar huis moet gaan. Kan jij nee zeggen?
  • “Je verdient veel meer”. Klopt, maar al dat gedoe omtrent het niet tijdig betalen van klanten (oplossing debiteurenbeheer en/of factoring). En de risico’s waar je mee moet dealen als iets niet goed gaat…..Kan jij daar tegen?
  • “Je laat personeel voor je werken”. Eens, maar je krijgt te maken met ziektes, vakanties, slecht functionerende medewerkers (zo nu en dan), functioneringsgesprekken, onenigheden. Kortom, je bent de nodige tijd kwijt aan personeelsmanagement. En als het te druk is moet ik alsnog bijspringen. Ben jij in staat om tevens een goede manager te zijn?
  • “Je kan alles precies zo doen als je wilt”. Denk je dat? Volgens mij bepalen klanten nog steeds de maat samen met de regelgeving (in mijn geval). Je kan het wel op jouw manier doen maar dat is meer de cadeauverpakking er omheen. Het is zeker verfrissend maar vergis je niet in de invloed van de (grote) betalende klant die de dag voor kerst nog een crisis heeft waarbij jij moet helpen.
  • “Je hebt alle verantwoordelijkheid”. Jammer, er is niemand maar ook echt niemand waar jij je meer achter kan verschuilen. Jij moet alles oplossen in the end. Durf je je personeel los te laten en hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen of ben je een control freak die alles moet zien? En kan je omgaan met (grote) fouten die mogelijk geld kosten?
 
Met circa 400 klanten zien we zo nu en dan een klant vertrekken. Sommigen redden het helaas niet, komen te overlijden of stoppen er zelf mee. Eind maart werd ik gebeld door een klant die ermee ging stoppen en weer in loondienst ging per 1 april. Zijn voornaamste reden was dat hij gezeur omtrent het betalen van facturen zo beu was. Dat hij keurig zijn werk deed, maar dat dan veel te laat betaald werd en dat daarbij dan ook nog lelijk werd gedaan aan de telefoon. Hij had hier geen zin meer in en wilde meer risicoloos elke maand zijn loon ontvangen. 
 
Overweeg je zelf ondernemer te worden? Ga vooraf eens goed praten met iemand die al een aantal jaar ondernemer is en vraag ook eens naar de minder leuke kanten om een goed beeld te krijgen. Het kan super fijn werken, als je weet waar je aan begint!