Oh nee...

Op papier al medewerker nummer 30?
 
In oktober 2019 startte er weer een nieuwe medewerker. Toen ik online de salarisstroken bekeek, viel het mij op dat als personeelsnummer '30' erbij werd vermeld! Slik... Mijn eigen onderneming bestond op 1 juli 2019 5 jaar en heb het eerste half jaar geen personeel gehad. Nu heb ik 14 mensen in dienst. Dat betekent dat er in bijna 5 jaar tijd al 16 mensen zijn gekomen en gegaan. Feitelijk 14 want 2 mensen hebben dubbele nummers gehad wegens technische redenen. Dat betekent dat ik nu net zoveel mensen heb als dat er gegaan zijn.
 
Het klinkt erger dan het is. In deze 14 medewerkers zaten ook stagiaires, die logischerwijs ook weer vertrokken na hun stage en eventuele vakantiewerk. Er is ook een medewerker die een eigen winkel is gestart en in de stille uren als ZZP'er nog voor ons werkt.
 
Maar feit is wel, dat er genoeg mensen zijn gekomen en weer zijn vertrokken. Vind ik dat erg? Ik schaam me er absoluut niet voor; stuk voor stuk zijn het mooie ervaringen geweest. Zowel negatief als positief heb ik ervan geleerd. Geleerd wat ik wel en niet wil. Geleerd wat goed werkt en en wat toch minder goed werkt.
 
Ik was 26 toen ik met mijn bedrijf startte. Ik had wel wat ervaring met aansturing, maar niet vergelijkbaar met het leiden van een eigen kantoor. Het enige wat achteraf misschien handiger was geweest, was dat ik eerder een goede coach had moeten hebben die me kon helpen. Misschien waren er dan wat minder nummers nu geweest, maar misschien ook niet...
 
Een paar, wellicht logische, lessen die ik heb geleerd:
  • als er ook maar één haar overeind gaat staan bij een actie/communicatie op de werkvloer, ga er dan achteraan. Laat niet iets sudderen. Meteen aan het begin iets benaderen is gemakkelijker, dan dat je het smeulende heidevuur eerst laat ontwaren tot een grote brand en dan puin moeten ruimen.
  • laat bij sollicitaties een onafhankelijk iemand meekijken. Dat kan een medewerker zijn maar ook een coach of kennis die het bedrijf goed kent. Die kan objectief meekijken of iemand in het team past.
  • test nieuwe medewerkers vooraf op hun inhoud. Dat had me een traject voorkomen van iemand die binnenkwam als senior, maar in werkelijkheid van achter naar voren werkte (eerst belastingen boeken en dan pas cijfers controleren).
  • loop niet weg voor een verbeter-/ontslagtraject. Het kan voor veel nieuwe ruimte zorgen en het hoeft niet tot een exit te leiden. Het kan veel opleveren.
 
Er zijn nog wel meer lessen te bedenken. En ik sluit niet uit, dat ik nog meer lessen ga leren. Iedereen is anders en heeft een andere benadering; andere factoren waar hij/zij blij van wordt. Maar als je weet welke knoppen je moet indrukken en hoe je harmonie creëert op de werkvloer, dan is dat absoluut goud waard. Het vergt veel geduld en blijvende investeringen.