Zakelijk dagboek: waarom ben ik aangesloten bij de OAMKB franchise?

Ik heb in het verleden bij vorige werkgevers de boekhoudingen van diverse franchise-organisaties verwerkt en van dichtbij meegemaakt. Sinds juli 2014 ben ik aangesloten bij de OAMKB Franchise. Technisch niet helemaal waar, eerst was het de Yuki Franchise maar die is later overgegaan naar OAMKB. Als ik met mensen praat over Franchise Organisaties hoor ik wisselende verhalen. De één is positief en de ander is minder enthousiast. Het hangt er heel erg vanaf bij welke Franchise je aangesloten bent en wat je eigen houding is vind ik.
 
Wat betreft de soort Franchise is het overal anders geregeld. Kijk naar McDonalds, daar heb je in mindere mate eigen inbreng. Het hoofd van de Franchise bepaalt hoe en welke hamburgers gemaakt worden, tot in de kleinste details. De reclame wordt voor je gedaan tot en met de hele inrichting. Er is zeker nog wel een deel wat je zelf moet doen want als het personeel bijvoorbeeld niet goed functioneert gaat ook het beste concept zoals een McDonalds ten gronde. Bij andere Franchise organisaties heb je meer mogelijkheden om je eigen koers te varen. Huisstijl is vaak wel overeenstemmend en er worden landelijk zaken geregeld.
 
En wat betreft je eigen houding: ik zie ondernemers soms vechten tegen alles wat een hoofdkantoor wil uitrollen. Ze willen hun eigen koers volgen en hebben het dan nog wel eens moeilijk met wat een hoofdkantoor vraagt. Andere ondernemers zijn hierin gemakkelijker. Het is belangrijk om vooraf goed na te denken of een Franchise wel bij je past. Als je compleet je eigen koers wil varen is het de vraag of je je wel moet aansluiten. 
 
Waarom ben ik en blijf ik bij OAMKB? Dat heeft een aantal redenen:
1) Er is ruimte voor een eigen koers. Het hoofdkantoor heeft richtlijnen maar ik kan bijvoorbeeld mijn eigen prijzen bepalen en de diensten aanbieden zoals ik wil. De kwaliteit wordt echter terecht wel getoetst.
2) Ik heb momenteel 70 collega-ondernemers in plaats van concurrenten. Voor vragen en ondersteuning kunnen we bij elkaar terecht, we werken grotendeels op dezelfde manier. 
3) Binnen de Franchise gelden voordelige tarieven als je een ander inschakelt.
4) Het hoofdkantoor houdt ontwikkelingen in de gaten. Ik leun zelf niet achterover maar het is fijn dat een team mij op de hoogte houdt van ontwikkelingen en deze ook onderzoekt.
5) Met inmiddels circa 70 vestigingen kunnen prijsafspraken worden gemaakt met leveranciers en schaalvoordelen worden behaald.
6) Als je een specialisme hebt kan je makkelijk(er) werk ophalen bij collega’s. Bij concurrente kantoren is dat niet echt mogelijk. Eigenlijk heb ik zo een extra potentiele omzet om te realiseren.
7) Als ik ziek (of erger) zou worden zijn er raamovereenkomsten die ervoor zorgen dat mijn kantoor direct gecontinueerd wordt zodat er geen gat ontstaat voor klanten, personeel en nabestaanden.
8) Mijn kern is het verzorgen van de boekhouding en fiscaliteiten. Ontzettend fijn dat er een ICT helpdesk is om randzaken hier ontzorgd te hebben.
9) Er worden meermaals per jaar kennisdagen georganiseerd waarin we op een leuke en nuttige manier onze kennis verhogen.
10) Met 70 andere vestigingen word je niet als een eenpitter gezien. Voor mij helpt het wel eens om te kunnen vertellen dat er 7 accountants en 4 fiscalisten zijn waar ik ten alle tijden om advies kan vragen. Het geeft meer body.
11) Het mag geen doorslaggevende reden zijn maar... het is toch ontzettend leuk om 1 keer per jaar met de hele Franchise naar Spanje te gaan. Teambuilding noemen we dat met een beetje overleg hier en daar. Het is echt een groot succes en daar sluit ik ook weer deals :)
 
En natuurlijk heb ik ook wel eens zaken die mij niet helemaal gelukkig maken. Maar ik heb een tijd geleden geleerd om me niet over elk punt druk over te maken. Dat is nou eenmaal de keerzijde van een Franchise; ze kunnen geen beslissingen maken waar continu iedereen achter staat. Echter waar ik wel bewondering voor heb is dat ze ondanks de kritiek doorzetten. Mocht het na een serieuze periode blijken dat de gekozen koers niet succesvol is dan heeft het hoofdkantoor ook het lef om de koers bij te stellen. Mede om die reden heb ik geleerd hierin vertrouwen te hebben. Ze denken aan het grotere geheel dat ons sterk moet houden.
 
Ik kan het van harte aanbevelen om je bij een Franchise aan te sluiten als je je realiseert hoe het in elkaar steekt en als je de juiste kiest die bij je past. Ik ben voorlopig niet van plan om mijn kantoor anders in te richten zonder Franchise achter me. Overweeg je om je aan te sluiten bij een franchise? Je bent van harte welkom om van gedachten te komen wisselen.