Een kijkje achter de schermen

Soms ligt het voordeel voor het oprapen!
 
Even geleden verzorgde ik de boekhouding en aangiften van een ondernemersstel, die allebei een eigen, ander, bedrijf hadden. Voor haar was het het eerste jaar dat ze aangifte moest doen en ze sloot zich als klant aan na dat eerste jaar.
 
Toen ik de cijfers in een eerste concept had uitgewerkt bleek dat zij circa €10.000 moest betalen. Ze had hier geen idee van en haar eerlijke reactie was: “Ik weet ook wel waar ik het aan heb uitgegeven. We hebben een heerlijke vakantie gehad!”. Zo blijkt maar weer dat je, als (startende) ondernemer, je altijd meteen moet laten bijstaan door een goede financieel adviseur die je hierop kan wijzen.
 
Toen ik iets later de cijfers van de man had uitgewerkt, zag ik dat hij nagenoeg geen omzet had gerealiseerd. Wel zag ik diverse kosten die niet alleen algemeen konden zijn. Nadat ik wat verder doorvroeg bleek dat hij voor zijn vrouw ook opdrachten voorbereidde en haar hielp met de opstart
 
Hij had er niks voor gerekend, omdat hij haar wilde helpen. Maar dat is niet zakelijk en bovendien niet handig! Door alsnog een eerlijke factuur uit te schrijven voor zijn diensten, werd haar te betalen belasting een heel stuk minder tot circa €3.000. De man hoefde nagenoeg geen belasting te betalen, omdat hij nog verrekenbare verliezen had en ook omdat ze zo per saldo in lagere belastingschijven vielen.
 
Als partners samenwerken, merk ik dat ze elkaar veel gunnen en hier lang niet altijd een zakelijke prijs aan hangen. Het is belangrijk om wel zakelijk te handelen. Ook voor je eigenwaarde, omdat je je eigen boontjes moet kunnen doppen en je vast niet afhankelijk wilt zijn van je partner. Dat de betaling misschien als lening wordt gezien (en dan met rente), daar is niks mis mee.
 
Andere gevallen die we tegenkomen zijn, dat met Yuki steeds meer inzicht ontstaat in het uitgavenpatroon. Een keer zag ik op Facebook iets staan van een nieuwe klant in de trend van "Ik kom erachter dat ik €300 euro aan de McDonalds heb uitgegeven afgelopen maand!". En bij een andere klant kwam ik lang geleden erachter dat ze 3 abonnementen op de leesmap had. Voordeliger was het om bijvoorbeeld om de twee weken 3 tot 5 tijdschriften te kopen.
 
Zo zie je maar weer: soms ligt het voordeel dus voor het oprapen!