Betaalt jouw klant op tijd?

Dan kan het zijn dat je jouw klant korting geeft op de factuur
 
Als jouw klant korting krijgt, omdat hij voor een bepaalde datum betaalt, dan kun je de korting wel of niet meteen op de factuur zetten. In elk van de gevallen moet je anders met de btw omgaan:
  1. Je zet de korting meteen op de factuur.
    Als je de korting direct op de factuur zet en jouw klant betaalt op tijd, dan heb je het juiste btw-bedrag in rekening gebracht. Maar als jouw klant niet op tijd betaalt en dus geen korting krijgt, dan moet je alsnog btw betalen over de korting die op de factuur staat. Je geeft dit op in de btw-aangifte. Als jouw klant btw mag aftrekken, dan kan hij de btw over korting die hij niet heeft gekregen, alleen aftrekken als je hem een aanvullende factuur over de korting stuurt.
  2. Je zet de korting niet meteen op de factuur.
    Als jouw klant op tijd betaalt en daarbij gebruik maakt van de korting, dan heb je teveel btw in rekening gebracht. Zolang je geen creditfactuur aan jouw klant geeft, moet je die btw aan de Belastingdienst afdragen. Als je jouw klant wel een creditfactuur geeft, dan kun je de btw over de korting verrekenen in jouw btw-aangifte. Als jouw klant het volledige btw-bedrag van de factuur heeft afgetrokken in zijn btw-aangifte, zonder rekening te houden met de korting, dan moet hij op basis van de creditfactuur de btw over de korting aan de Belastingdienst terugbetalen.